Utopi och begŠr NŒgra tankar om Liquid Excess I texten till utstŠllningen som bestŒr av tvŒ separata delar, filminstallationen Gifted Men och Homotopos, betonas rummets och byggnadens roll som ram runt tvŒ olika praktiker som bŒda involverar mŠn och deras kroppar. Gifted Men visar institutionaliserade spermadonationer, och i Homotopos behandlas den historiska praktiken dŠr pissoarer Šven Šr mštesplatser fšr sex mellan mŠn. Ordet Homotopos fšr mina tankar till filosofen Foucaults idŽ om ÒheterotopiaÓ, men Foucault menar inte nšdvŠndigtvis nŒgot sexuellt med sitt begrepp, och hans ÒhomotopiaÓ Šr snarare den normerande och institutionaliserande vardagen som med sin hegemoni inlemmar och ÒsvŠljerÓ avvikande praktiker och lokaler med sina egna lagar och regler. Heterotopia Šr fšr Foucault tidsbundet, i det att det utgŒr frŒn en praktik, och denna praktik Šr Šven lokalbunden, som i exemplen med spermaklinikerna och pissoarerna. I bŒda dessa rum finns det hierarkier, lagar och regler som upphšr nŠr man lŠmnar platsen, och den identitet man har medan man Šr i ÒenklavenÓ behšver inte fšlja med en vidare Ð mŒnga vŠljer ocksŒ att vara mer eller mindre hemlighetsfulla nŠr de kommer tillbaka till ÒhomotopiaÓ. Samtidigt kan man associera homotopia till ett stŠlle som fšrhŒller sig till en homosexuell praktik, en homo-utopia kanske? Som Judith Butler sŠger, och som Berglund och Sundell tar upp i sina queer noise-verk, sŒ kan det avvikande verka extremt stšrande fšr det normerande, samtidigt som vi alla (bŒde kvinnor, mŠn och icke-binŠra) enligt Butler har extremt mycket att vinna pŒ att inse att vŒra identiteter Šr flytande och omvandlingsbara, och att identitet Šr nŒgot vi kan utveckla kreativt och till stor del vŠlja. Att šppna fšr kreativitet, diskussion och mŒngfald nŠr det gŠller vad kšn och sexuell identitet Šr borde med tiden leda till ett friare samhŠlle. Redan Freud ansŒg att kšn och sexuellt begŠr inte Šr nŒgot biologiskt fastlagt, utan att mŠnniskans begŠrsstruktur och sexuella identitet prŠglas av vad vi upplever i vŒr kultur, frŒn tidig barndom och genom ett helt liv. €ven filosofen och psykoanalytikern Cornelius Castoriadis framhŒller individens sjŠlvfšrstŒelse och frihet, samt att mšjligheten att skapa ett samhŠlle dŠr individen upplever frihet och rŠttvisa beror pŒ om vi klarar av att ifrŒgasŠtta de ÒsanningarÓ som vŒra institutioner bygger pŒ. Med institutioner avser han inte bara de byggnader dŠr makt och hegemonisk kunskap verkar, utan lika mycket en grupps religion, sprŒk, etiska vŠrderingar, eller hur sexuella relationer regleras. I bŒde Liquid Excess och Homotopos sŠtts det frŒgetecken bŒde pŒ reglerande praktiker och pŒ hur dessa praktiker fšrhŒller sig till en utopisk vision. BŒde Butler och Castoriadis ser ganska positivt pŒ relationer och kollektiva anstrŠngningar som samhŠllsskapande kraft, och att vi genom att kŠmpa fšr alternativa identiteter kan uppnŒ att samhŠllet kommer att spegla denna frihet i form av flera mšjligheter till att vara ÒnormalÓ (dvs ej stigmatiserat eller avskilt). Samtidigt kan fokus pŒ relationer, familj och i synnerhet barnet som en bild fšr den framtid vi kŠmpar fšr, enligt filosofen Lee Edelman, leda till att alternativa identiteter sugs upp och inlemmas av den normerande samhŠllspraktiken utan att nŒgon verklig frigšrelse sker. I stŠllet fšresprŒkar han en anti-relationell frigšrelse dŠr begŠret i sig mŒste fŒ finnas oavsett om det verkar fšr nŒgot som anses samhŠllsnyttigt (t ex reproduktion) eller inte. Vilken stŒndpunkt vi Šn intar sŒ Šr det mer nyanserat och givande att tŠnka utifrŒn ett queer-perspektiv Šn att dikotomisera frŒgorna om kšn, identitet och institutionaliseringen av vŒr sexualitet i stereotypa mans- och kvinnoroller. Fršydi Laszlo Gšteborg, oktober 2018 Med stšd av Projektstšd Pronto, Gšteborgs Stad KonstnŠrsnŠmnden Tack till Karl TyrvŠinen, Arkitekt Arne Nilsson, Sociolog